woensdag 4 juni 2014

Eindelijk af: het tricot zomerjurkje

Met wat vertraging (door onvoorziene omstandigheden waren mijn naaimachine en ik tijdelijk van elkaar gescheiden) is dan nu eindelijk mijn zomerjurkje van tricot af.

tricot zomerjurkje

Het grootste frustratieproject tot nu toe, zoals ik al in mijn vorige blogpost schreef. Het ging maar met horten en stoten. Ongeveer elke tweede naad heb ik uit moeten halen en opnieuw moeten doen. Wat met een stretchsteek in tricot niet echt een leuk klusje is... Zelfs toen ik dacht dat ik het ergste gehad had en het bovenstuk mooi in elkaar stak, kreeg ik het nog voor elkaar om het rokgedeelte binnenstebuiten aan het bovenstuk te naaien... Dus of ik nog zo snel weer eens een jurkje ga naaien... Ik weet het niet ;).

Het resultaat is wel fijn: een lekker, zwierig zomerjurkje!



Wat detailfoto's:
Het bovenstuk met de elastische bies ditmaal netjes eraan gezet.

Een echte ingezette mouw!

Close-up van de bies: geen golfjes op deze manier!
Wel onafgewerkte naden aan de binnenkant, maar wie ziet dat ;)

Het patroon van de jurk heb ik zelf getekend, gebaseerd op deze jurk. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van deze duidelijke tutorial over het maken van je eigen patronen. Ook vond ik deze en deze tutorials over het maken van zo'n soort nep-wikkeljurkje erg informatief. 

En nu hopen dat het mooie weer een beetje aanblijft! 

4 opmerkingen:

  1. Leuke jurk. Als ik je een tip mag geven voor het volgende project, ik stik eerst de naden met een kleine zigzag voor t geval dat het toch er weer uit moet, want de tricot-steek is bijna niet uit te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha! Bedankt voor de tip! Mijn zus zei ook al dat een zigzag geen probleem was om uit te halen (zij heeft geen stretch-steek), maar ik had niet bedacht hoe ik dat in mijn voordeel kon gebruiken ;). Ga je dan later alsnog met de tricot-steek eroverheen?

      Verwijderen
  2. Wat is ie mooi geworden. Je geniet er extra van na al dat monnikkenwerk. Misschien wel dit weekend. Bij ons wordt het mooi weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het jurkje ziet er erg leuk uit. En het staat je mooi. Toch maar goed dat je hebt doorgezet.

    BeantwoordenVerwijderen