woensdag 14 mei 2014

Tricot jurkje: voort(?)gang tot nu toe

Ik ben eindelijk begonnen aan m'n zomerjurkje van tricot, waarvan ik de stof al eens liet zien. Ik had mijn zinnen gezet op een jurkje dat ik online zag, en waarvoor ik zelf een patroon moest tekenen, wat ik deed aan de hand van een goedzittend t-shirt, volgens deze tutorial. Ziehier mijn progressie:


Ziet er op het eerste gezicht helemaal niet zo verkeerd uit, toch? Maar nu zoomen we eens in op de biais:


Mooi golfpatroon, niet? Aan de andere biais is het nog erger:


De oorzaak? Ik naaide van speldje naar speldje, en bij de speldjes zat de biais blijkbaar strakker om de stof dan tussen de speldjes (als je goed kijkt, kun je op de laatste twee foto's nog de gaatjes zien waar de speldjes hebben gezeten). Het strijkijzer (mijn redder in nood bij lelijke stiksels) mocht hier ook niet meer baten. Uithalen dan maar en opnieuw beginnen. Ik ga de volgende keer wel proberen om het zoals een boordje eraan te zetten. Dan zitten er wel onafgewerkte randjes aan de binnenkant, maar dat is beter dan lelijk stiksel aan de buitenkant. (Had ik bij de mouwen ook zo gedaan, en dat zag er prima uit, maar daar moest het er alleen ook weer af, omdat het zo strak zat, dat ik de mouw nauwelijks meer in kon... Dit jurkje lijkt er eentje van twee stappen vooruit, één stap achteruit te zijn...)

Hoe doen jullie dat met elastische biais? Met speldjes, zonder speldjes, ...? Ik houd me erg aanbevolen voor tips!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen