maandag 24 maart 2014

De Tatanne – een blik achter de schermen (ofwel: puzzelen met patroondelen)

Ik schreef in m’n vorige post wel dat het maken van de Tatanne heel soepel ging, maar dat betekent niet dat er helemaal niets bijzonders te vertellen valt over ‘the making of’.

De grootste uitdaging was het uitmeten van de patroondelen op de stof. Ik had (na lang zoeken, de meeste stevige stoffen in de winkels waren erg blah van kleur) een prachtig linnen gevonden met grote bloemen erop en zonder verder erover na te denken de hoeveelheid van de stof laten afsnijden die ik van te voren uitgerekend had. (Of eigenlijk: tien cm minder dan ik had berekend, want ik had het verkeerd op m’n boodschappenlijstje geschreven, stom genoeg.) Thuisgekomen bedacht ik me dat die breedte berekend was voor een stof met effen of kleine print, waarbij ik de patroondelen willekeurig neer kon leggen. Nu had ik die mooie, grote bloemen die ik natuurlijk in het midden van de tas wilde positioneren. Bovendien heeft de tas een voorvak, waar de bloem dan ook deels op zou moeten komen. Dat bracht het aantal bloemen dat ik nodig had op vier, en dat was ook precies het aantal hele bloemen dat ik op mijn gekochte stof had staan. De andere patroondelen moest ik er dus zo omheen puzzelen dat het allemaal paste, wat uiteindelijk nét lukte.


Om de bloem op het voorvakje te laten doorlopen met de bloem op het voorpand heb ik een trucje uitgehaald. Ik legde de stof op onze glazen salontafel, waar ik een lamp onder had gezet, zodat de bloemenprint doorscheen op de achterkant van de stof en het patroonpapier. Ik bepaalde eerst waar ik de bloem wilde hebben op het grote voorpand en tekende de print vervolgens over op het patroondeel voor het voorvakje. Dat legde ik dan weer op de volgende bloem, zodat mijn tekening overeenkwam met de stof en markeerde vervolgens de rand van het patroondeel van het voorvakje op de stof. Zo wist ik zeker dat de bloem mooi zou doorlopen.



Ik weet zeker dat een glazen tafel niet bij een standaard naaiuitrusting hoort, maar ik zou niet weten hoe ik het zonder had moeten doen! Ik heb hier en hier gelezen over het door laten lopen van patronen, maar tekenen zij hun patroondelen dan op de goede kant van de stof? Of is bij hun de print zichtbaar op de achterkant van de stof? Als iemand het weet, of hier een andere truc voor heeft, hoor ik het graag.  

2 opmerkingen:

  1. Haha, heel inventief ! Gelukkig heb je een glazen salontafeltje. Overdag zou je het ook nog aan de venster kunnen plakken ;-). Zo teken ik soms wel eens iets over. Met stofjes heb ik dat nog nooit gedaan maar kan me inbeelden dat het wel lukt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, ja, dat van het raam had ik eerst ook bedacht, maar dan moet je wsl veel tape gebruiken, om er zeker van te zijn dat de boel niet verschuift. Toen kwam ik op het tafeltje, dat was dan toch nog net iets makkelijker ;).

      Verwijderen