woensdag 8 januari 2014

M'n eerste jurkje

Toen ik m'n naaimachine kreeg, had ik meteen het idee om er een kraamcadeautje mee te maken voor mijn nog-niet-geboren nichtje. Mijn moeder en zus maken bij elke baby iets zelf en dat wilde ik ook! Dus heb ik het simpelste patroon voor een babyjurkje (van de Droomfabriek) uitgekozen dat ik kon vinden, en daar nog weer een wijziging op gedaan, zodat het nog simpeler werd (namelijk het voorpand uit één stuk). Voor het eerst zelf stof gekocht (veel te veel voor het patroon, ik kon het er bijna 2x uit maken, de volgende keer ga ik daar eerst zelf over nadenken, voordat ik de hoeveelheid overneem vanaf internet). 

Voorkant
Achterkant

Voor een eerste jurkje vind ik het best leuk gelukt. Het ging alleen een beetje mis bij het doorstikken langs de rand, bij het ronde schouderflapje. Daar raakte ik ineens de weg kwijt en stikte heel ruim langs de rand. Ik probeerde dat te corrigeren, maar toen gebeurde er iets geks en had ik ineens een steek dwars naar binnen gezet :(.

Advies ingewonnen bij mijn zus via de chat, maar die had helaas ook geen andere oplossing dan de hele naad uit te halen en opnieuw te beginnen. Maar ik dacht slim te zijn. Als ik nu twee knoopjes zou gebruiken per schouderbandje, in plaats van ééntje, dan zou ik ze precies zo kunnen plaatsen dat je de rare steek niet meer zou zien. Zo gezegd zo gedaan. Bleef ik alleen nog zitten met een veel te ruime naad. Maar dat vond ik te overzien voor een eerste jurkje.

Detail knoopjes met eronder een veel te ruime naad ;)
Detail zijsluiting



Pas toen ik het jurkje afhad, kwam ik erachter dat ik het nog veel beter had kunnen oplossen. Eigenlijk had namelijk het ronde flapje onder moeten komen te zitten, en het flapje wat bij mij nu onder zit (en wat ik wél heel netjes gestikt heb!) had boven moeten zitten (dat kun je zien bij het orginele patroon). Dan had je helemaal niets van m'n gebroddel gezien! Zucht. Nou ja, ik hoop dat m'n toekomstige nichtje het me vergeeft ;).

2 opmerkingen:

  1. Wat een leuk jurkje, en heel goed gelukt! Laat die baby maar komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het jurkje ziet er prachtig uit. Ik heb het live gezien. Knap hoor voor een beginneling.

    BeantwoordenVerwijderen